Tuesday, August 9, 2011

Bazaar Ramadhan Tempat Menginsafi Diri Kita

assalamualaikum..

errr...hari ni aku nak sembang pasai Tempat Wajib Hampa Pi! yaaa apakah itu? Apa lagi kalau bukan Bazaar Ramadhan! yeayy...aku tau bila tiba time Ramadhan mesti hampa pikiaq Bazzar Ramadhan kan?? ah tok sah dok geleng pala la... aku pun macam hampa jugak! Fikiran kita sama walaupun hati kita berbeda! errr... =] baiklah usah buang masa hampa aku akan terus bercerita tentang "Bazaar Ramadhan Tempat menginsafi Diri" . Ya bagi sesiapa yang hati ketegag gila nak berubah jadi bek lebih bek hampa pi serbu ramai2 ke Bazaar Ramdhan yang berdekatan hampa! Senang ja, nanti konfem hampa akan nampak perubahan pada diri hampa! kerana apa? kerana kita kan pelajari erti SYUKUR di saat kita melangkah ke Bazaar Ramdhan tersebut! Pengalaman aku la kan.. bila aku pi ja Bazaar Ramadhan nih konfem air mata aku meleleh selitar! Melihat kegigihan ibu2 bapa2 abang2 kakak2 yang menjual pelbagai makanan minuman kuih-muih dan pelbagai lagi. Tok sah la nak senarai habis sume benda yang ada kat sana sure penuh gila post kali nih.

Bila aku lalu depan :

gerai nasi ayam dan segala nasi yang ada = aku rasa macam nak menangis meroyan! tak tahan beb nengok penjual sume tercongok nunggu pelanggan! dengan muka yang penuh harapan aku membeli makanan depa siap jerling tajam dekat aku mintak beli! sedih bro! sedihhhhh =[ !

gerai air buah2 dan segala macam air = aku rasa macam nak tolong pi beli sume ja air depa tu! nengok air berkaler2 buat nafsu makan minum membuak2 tapi aku bukan ade kidney yang besar nak tanggung bekalan air yang banyak tu... bila noleh nengok penjual air tu rasa macam nak hulur RM10 free2 je... pakcik toksah la pi jual lagi air2 nih duk rumah baca quran la... bukan laku sangat jual kalau kat Bazaar tu ade 44 gerai lagi yang jual air sama macam pakcik!

gerai kuih muih dan segala macam jenih kuih Malaysia = aku rasa aku boleh mengenali nama2 kuih muih yang ada di Malaysia nih! kang mak mentua tanya "Jah, hari nih hang buat Balung hayam yaa..mak kepingin bangat! " "aik..balung hayam?apakah?" kan dah kantoi! tapi yelah takkan aku nak pi survey sume kuih yang ade kat Bazaar tu! err bila nengok wajah makcik yang jual kuih2 tu rasa macam "bila masa la makcik buat sume2 kuih nih?mesti makcik stayup buat kuih sume nih" kesian beb! KESIAN!

jadi aku nih jarang lah pergi ke Bazaar Ramadhan! kerana aku takut aku akan pulang dengan seribu kesedihan yang melanda akibat melihat peniaga2 yang tak laku jualan mereka! MAAF la... kalau saya boleh tolong satu ja saya nak tolong "Tolong jangn buat saya nangis" =]

Terima Kasih juga kepada para peniaga yang menjual juadah berbuka yang lazat2 serta mantap!

dan kepada yang berpuasa SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL MUBARAK! =]










sekian terima kasih daun keladi..
HAVE A NICE DAY

No comments:

Post a Comment